25 juli 2014

Älska Eurovision, en podd om just exakt det

“Älska Eurovision” heter den senaste i raden av nya finlandssvenska poddar, som i så många andra fall har sitt ursprung i en blogg. Alexander Beijar heter eurovisionsvetaren bakom podden som hade premiär tidigare i veckan.

- Började efter årets Eurovsion fundera på vad jag skull hitta på med bloggen. Jag hade bloggat på den i två år redan, och funderade på om jag borde förnya den på något sett. Tänkte på att starta en video-blogg, men tänkte att jag aldrig skulle ha så mycket tid! Istället slängde jag, mest på skämt, fram tanken om en podd för en kompis. Han störtgillade tanken, och, ja, sen är vi här, säger Alexander.

- Jag strävar efter att min podd skulle motsvara ett 8-minutersägg. Ganska hårt i kanterna, men lite löskokt i mitten. Så inte helt överkokt och tråkigt, men inte allt för mycket löst snack  Podden handlar om Eurovisionen i alla dess former, allt från Eurovisionslåtar till gamla Melodifestivaler. Främst kanske till de som är intresserade av Eurovisionen, men är du inte det, så testlyssna på ett avsnitt vetja! Skulle ju vara roligt att inspirera någon "ointresserad"

Så vad är då som gör en bra podd enligt Alexander?

- Poddaren! Jag kan sitta och lyssna på poddar, där jag inte bryr mig så mycket om ämnet, ifall det ligger en bra poddare bakom den. Viktigaste är inte vad du pratar om, utan hur du för fram det!

Ett nytt avsnitt av "Älska Eurovision" hör du varje vecka.

http://alskaeurovision.ratata.fi/
http://soundcloud.com/alskaeurovision

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar